חינוך בקיבוץ מגידו

 | עדכון אחרון: 27/07/2019 20:03

החינוך הוא חלק חשוב באורחות החיים של הקהילה, ועליו להיות בראש סדר העדיפויות שלה.

מערכת החינוך של מגידו נותנת את שירותיה לילדים מגיל לידה ועד סיום כתה י"ב ולהוריהם.

מערכת החינוך רואה עצמה כמערך מקצועי העובד מתוך ראיית הילד וצרכיו האישיים, כמו גם הצרכים הקבוצתיים, על פי קבוצות גיל והתפתחות.

מערכת החינוך במגידו הינה מערכת חינוך מקצועית, בעלת אופי קיבוצי-חילוני.

המערכת מורכבת מתשע מסגרות חינוכיות: פעוטון, 2 גני ילדים, חברת ילדים - 3 מרחבים דו-גילאיים ו-2 חברות נעורים.

הפעילויות והתכנים מותאמים לכל קבוצת גיל, בהלימה לצרכים ההתפתחותיים.

התפיסה החינוכית שואבת את תכניה ופעילויותיה משני מקורות:

1.      מתוך זיקה לקיבוץ מגידו - תרבות, נופים, מסורת מקומית.

2.      מתוך הבנה התפתחותית של הילדים, על פי צרכי הגיל.

 

חינוך הגיל הרך

כל היחידות בגיל הרך מנוהלות על ידי גננות מוסמכות, בוגרות סמינר.

מערכת החינוך עובדת לאורך כל השנה כולל ערבי חג וחול המועד ומקיפה את כל שעות היום (7.00 - 16.00).

בית התינוקות הנו מסגרת ייחודית המנוהלת  על ידי איש מקצוע מוסמך, ופועלת בגמישות ובהתאמה לצרכים של הורים וילדים.

גני טרום- חובה וחובה הם בבעלות הקהילה ובפיקוח משרד החינוך. הגנים הם חלק ממערכת הגיל הרך של הקהילה.

 

בתי ספר

במ.א. מגידו קיימים 3 בתי ספר איזוריים המשרתים גם את ילדי קיבוץ מגידו:

פלגים - בי"ס יסודי בקיבוץ הזורע לכתות א'-ו'. אתר בית ספר פלגים

קשת התקווה - בי"ס יסודי לכיתות א'-ו', המשלב חינוך דתי וחילוני. אתר בית ספר קשת התקווה

בי"ס תיכון מגידו - חטיבת ביניים וחטיבה עליונה, ליד קיבוץ עין השופט. אתר ביה"ס תיכון מגידו

 

הסעות ממגידו לבתי הספר באחריות מועצה אזורית מגידו.

 

חינוך בלתי פורמלי

מערכת החינוך הבלתי פורמאלי נותנת מענה לשעות שלאחר הלימודים ולחופשים. התכנית כוללת פעילות חברתית, תרבותית, ספורטיבית, יצירתית המאפשרת חוויית הצלחה ושייכות.

קיבוץ מגידו רואה חשיבות בקיום של מערכת חינוך בלתי פורמאלית, מקומית, המיועדת לכל הילדים ביישוב, המתקיימת במקביל ובנוסף למערכת הפורמאלית.

התכנית החינוכית נשענת על הבנת הצרכים ההתפתחותיים והמאפיינים של ילדים ונוער בהתאמה לכל גיל: ילדי בי"ס זקוקים למסגרת בלתי פורמאלית מכוונת, המאפשרת מפגש בקבוצת השווים במקום מותאם, בליווי של מבוגר משמעותי. הפעילות מסייעת ביצירת תחושת שייכות וזיקה למקום וכוללת פעילות חברתית, תרבותית, ספורטיבית, יצירתית שמאפשרת חווית הצלחה ושייכות.

ההורים הם קליינטים חשובים של המערכת, המקיימת עמם דיאלוג מתמיד.

המערכת פועלת בתיאום ושיתוף פעולה עם בי"ס היסודיים והתיכון, ועם הפנימיות "רעות" ו"שומריה" ומנוהלת על ידי איש מקצוע בתחום החינוך הבלתי-פורמאלי, אשר מהווה כתובת מקצועית לכל הילדים בגילאי א'-י"ב ביישוב והוריהם.

 

לכל מסגרת חינוכית קיים מועדון ומדריך חברתי.
המסגרת כוללת 4 יחידות:

א'-ב' - חברת ילדים צבר

ג'-ד' - חברת ילדים הדס           

ה'-ו'- חברת ילדים אספרגוס

ז'- יב' – נעורים

 

מסגרת פנימייתית של החינוך הבלתי פורמאלי (כיתות ז'-יב')

- שומריה (פנימייה חינוכית בקיבוץ משמר העמק) - מערכת חברתית נוספת לבני הנעורים, שאינה תחת אחריות מערכת החינוך במגידו. המסגרת כוללת פעילות חברתית-תרבותית וחינוך לערכים חברתיים. המערכת נתונה לבחירה, במעגלי הצטרפות שונים (פנימייה מלאה; חלקית ופעילות ללא לינה).

- רעות (פנימייה חינוכית באחריות מ.א. מגידו) - מע' נוספת לבני הנעורים שאינה תחת אחריות מערכת החינוך במגידו. היסטורית בני מגידו הולכים לפנימיית שומריה, אך קיימת אפשרות לבחור ב"רעות".

 

ילדים בעלי צרכים מיוחדים

מערכת החינוך מיועדת לכלל הילדים, מלידה ועד יב'. המערכת אינה סלקטיבית והיא נותנת מענה לכל הילדים, כולל בעלי הצרכים המיוחדים. ילדים בעלי צרכים מיוחדים שמתחנכים במערכת, מלווים על ידי הצוות החינוכי ובעלי מקצוע נוספים (עלויות נוספות, במידה ונדרשות, ממומנות על ידי מוסדות המדינה וההורים). ההחלטות לגבי המסגרת בה יתחנכו אותם ילדים ישקלו לגופן, וייעשו בייעוץ מקצועי ובשיתוף פעולה בין הצוות המקצועי וההורים, בכפוף להנחיות משרד החינוך ובהתאם לצרכי הילד ויכולת המערכת.